Części do pilarek i kos

tłok w pilarkach

Ponieważ żywotność silników dwusuwowych wykorzystywanych zawodowo jest dość krótka , niestety… Pojawia się temat remontów urządzeń w których jest wykorzystywany,  głownie to pilarki i kosy spalinowe.

Artykuł nie jest poświęcony przyczyną krótkiej żywotności , a sposobom usprawnienia urządzenia. Budowa dwusuwa nie jest zbytnio skomplikowana , więc temat jego naprawy jest podejmowany przez użytkownika w własnym zakresie. Rozkręcamy,  oglądamy  zamawiamy części składamy i teoretycznie po problemie. Problem leży w samych częściach. Głównie to łożyska wraz uszczelniaczami, tłok sam lub z cylindrem oraz membrany gaźnika. Po zmontowaniu okazuje się że silnik odpala owszem , ale po chwili nie ma wystarczającej mocy , gaśnie nie można go odpalić.  Czemu tak się dzieje ? Fizyka klasa czwarta szkoły podstawowej , czyli rozszerzalność cieplna materiałów. Jeśli nasz nowy tłok wykonany jest ze stopu innego niż oryginał, jego rozszerzalność cieplna jest inna. W praktyce oznacza to że jeśli nowy tłok rozgrzejemy do temperatury ok 160 stopni C  i to samo zrobimy ze starym, różnica w wymiarze może być duża. Po za zakresem tolerancji i zwyczajnie nie zmieści się w cylindrze nawet rozgrzanym do tej samej temperatury. Może ktoś powiedzieć że przecież jak tłok się nagrzewa to i cylinder, więc  jak wzrasta średnica tłoka to i cylindra. Tak się dzieje owszem , tylko musi być współmierne. Żeby to uzyskać trzeba droższych materiałów/stopów. Inaczej mamy efekt taki że po rozgrzaniu tracimy moc, nadmiernie nagrzewa nam się silnik. Nie oznacza to że tylko oryginalne części mają te właściwości. Zamienniki także trzymają dość dobrze parametry, ale zbyt duża oszczędność może się zwyczajnie nie opłacać. Gdyż nie jesteśmy w stanie przy pomocy takich części naprawić silnika. Docieranie , zmiana olejów z bazy mineralnej na syntetyczną , przerwy w pracy, to tylko półśrodki , wręcz życzenia.

Podobnie sprawa się ma z uszczelnieniami gumowymi. W starszych modelach uszczelnienie wału było osobną częścią , obecnie częściej występuje jako tandem z łożyskiem. Po rozszerzeniu cieplnym może nastąpić bardzo szybkie zużycie uszczelniacza jeśli guma nie ma odpowiednich parametrów. Efekt taki że po jednorazowej pracy, zużycie mamy większe niż przed remontem.

Membrany gaźnika nie są narażone na bardzo wysokie temperatury ze względu na umiejscowienie i chłodzenie mieszanką paliwową. Tu decydującą role odgrywa tolerancja wymiarowa oraz odkształcalność/sprężystość. Przekłada się to na uzyskiwane parametry i żywotność.

Problem rozszerzalności termicznej jest taki że nie jesteśmy w stanie wizualnie zaobserwować tego efektu. Nowa część niskiej jakości wygląda równie dobrze jak część z górnej pułki czy oryginalna.Także wymiary w temperaturze pokojowej są bardzo zbliżone. Dlatego kupując części , zwłaszcza jak sami robimy remont wybierajmy sprawdzonych dostawców.

 

Comments are closed.